Sista tillägg!

Vi glömde en stor sak som vi båda lärt oss på resan: båda dricker nu öl i värmen!

Jasses lärdomar av resan

Jag har lärt mig att: Äta pannkakor, äta äggröra på macka, köra skoter, köra i vänstertrafik, ta mig runt på olika ställen genom lokaltrafik, att min engelska fungerar bra som den är, att en liten gaderob fungerar bra, leva väldigt primitivt, uppskatta det som jag har hemma, hur mycket min familj och vänner betyder, att göra vardagssaker så som frukost, tvätta & städa kan vara en kul sak när man väl får göra det, att leva för små medel men ändå leva väldigt bra, att slappna av i själen, lärt mig många olika flygplatsers rutiner, när man slutar leta efter saker så finner man dem, hur man enkelt kan lära känna folk genom att bara gå fram och prata med dem, smaka på olika sorters maträtter som jag inte känner igen sedan tidigare

Sarahs lärdomar av resan

Vara i nuet, allt blir vad man gör det till, äta potatis bullar, man dör inte utan zoegas, människor kan vara lyckliga utan pengar, hur mycket mina närmsta betyder för mig, har blivit mindre äckelmagad, köra vänstertrafik med skoter, man kan ha väldigt kul med små medel, att inte äta på tågen i Singapore, att jag avskyr vietnamesiska nattbussar,när man slutar leta så finner man

En sista bild från denna Asien resa :)

Singapore

Dagen har spenderats ute på Singapores gator. Vi har varit i Little India som var en väldigt mysig stad med lite äldre hus. Där åt vi roti prata med socker och med banan. Detta är en typ av pannkaka som smakade väldigt gott! Vi tog sedan tåget vidare till stora staden där vi besökte Raffis hotell och Sarah tog sig en drink, Singapore sling. I övrigt har vi bara gått runt, hittat ett frukostställe till imorgon då vi imorse enbart kunde hitta mc Donalds här i Chinatown(med normal frukost). Nu sitter vi på vårt rum med fötterna i högläge eftersom de även idag värker efter en hel dags promenad. Imorgon blir en lugn dag med besök på östkusten med en strand, men vi hoppas på att kunna uppdatera innan vårt flyg går på kvällen. Förresten höll vi på att ta fel på flygtiden hem. Båda två har helatiden trott att det var kl 23 som vårt plan lämnar Singapore imorgon men detvar visst 21. Vem vet, om vi tagit fel fram till imorgon kanske vi kommit hem en vecka senare ;) Vi ses snart i kylan (vi ska dock försöka ta med oss lite sol och värme hem). /Jasse

Välutvecklat land = hemkörning från Mc Donalds

Raffis hotell

tunnelbanan

Roti prata

Hinduiskt tempel inne i "Little India"

Little India var fyllt med guldsmycken

Singapore

Uppe i Marina bay

Marina Bay i bakgrunden

Resan till Singapore började med att vi blev hämtade av en taxi utanför vårt hotell i Langkawi. Där hade vi nyss tagit och sagt adjö till Zack, som har kommit oss väldigt nära som vän. Allt klappade väldigt bra med färjan som vi sedan tog över till fastlandet. Nattbussen blev dock försenad, men eftersom att de är väldigt bra på att organisera här löste det sig väldigt bra. Vi kom fram i Kuala Lumpur vid 6 på morgonen och tog oss till mc Donalds där vår vän Matt Norr mötte upp oss. Flyget parerade också väldigt bra och när vi kom fram till Singapore möttes vi av en flygplats som vi visste skulle vara stor... Men inte så här stor! Den tog aldrig slut. Med lite hjälp tog vi oss till Chinatown via tunnelbana. På första höll vi på att ryka på böter på 2500kr, då Sarah åt på tåget. Men som tur var sa ett snällt par till oss. I Chinatown hittade vi sen det hostel som vi bokat, väldigt fräscht! Eftermiddagen spenderade vi inne i stora staden där vi tog del av en riktigt härftig stad. Vi var uppe i Marina bay på sky bar. När kvällen började närma sig sitt slut dunkade fötterna och vi kände att huvudet inte var med längre efter 24 timmars resa, så vi begav oss till Chinatown och åt kvällsmat. Där satt vi brevid en tjej som vi kom att prata med. Efter att hon förklarat några sevärdigheter i staden erbjöd hon sig att hämta upp oss på måndag innan vårt flyg går hem och köra oss till östkusten, som enl henne ska vara jättefin. Efter detta besök kör hon oss till flygplatsen, så snällt! Idag ska vi åka till "Little India " och sen ikväll in till stora staden igen och besöka Ruffles Hotel, där många filmer ska ha utspelat sig. Nu ska vi ta oss ut i Chinatown på jakt efter frukost. /Jasse, Sarah

Vemodigt

Sista hela dagen var det för oss idag på stranden. Börjar kännas att resan närmar sig sitt slut och att vi snart ska hem och på vars ett håll börja ett nytt kapitel av våra liv med flytt, samboskap och nya jobb. Vi har nyss ätit upp vår sista kvällsmåltid här i Langkawi och fixat ihopa en present till vår vän Zack. I förrigår gav han oss vars ett armband som han själv gjort till oss. Igårkväll var vi på fiskspa, som var en minst sagt konstig upplevelse där massor suger på ens fötter så att det kittlas och vibrerar. Kul att testa på något nytt som hemma skulle kostat mycket mer. Imorgon är det sista strandagen innan vi tar en färja och en nattbuss mot huvudstaden Kuala Lumpur. Där ska vi nog bli uppmötta av en vän som bor där och tar med oss på frukost innan det bär av mot Singapore. Grattis till vår nykläckta prinssessa.

Vi fick dessa fina armband av Zack som han gjort till oss

de bjöd på lamm på Babyloon :)

Härligt gäng på Babyloon

Utekväll

Lugna gatan

Här på Langkawi går allt lugnt till. Vi festade lite i lördags men pga regnet blev det lite trist att sitta under tak hela tiden så vi tackade för oss vid 1 på natten. I övrigt har vi hunnit med att åka bananbåt med Chris och med två killar från Holland. Igår fick vi för oss att paddla ut till två mindre öar. Som vi fick kämpa mot undervatttens strömmarna, men kul var det ändå att se något annat :) ikväll är vår sista kväll tillsammans med Chris då hon åker vidare tull Thailand sen, så då ska vi byta bilder osv. Tro det eller ej, men vi ska ta en nattbuss till. Vi trodde aldrig att vi skulle sätta oss på en sådan igen, men nästa fredag sätter vi oss på en till Kuala Lumpur. Vi har dock valt en buss som man har extra stora säten på och som kostade lite mer. I Kuala Lumpur sen ska vi kanske möta upp en malaysisk kille som vi träffade igår och äta frukost med honom. Kul att träffa så mycket olika typer av folk, men det är väl det resan lite går ut på? :) Kram, Jasse. Ps. Har idag insett att vi bara har 4 dagar kvar här.... Skumt! Men nu ska vi verkligen njuta ända in till det sista<3

Langkawi by motorbike

Tidigt imorse gick vi upp (okej, klockan var 8.00, men debörjar bli tidigt med våra vanor) och traskade snabbt bort till breakefast bar, där Zack jobbar. Men han var ej där så vi gick hem till honom och väckte han. Han hjälpte oss att hyra en moped och vi tog lite frukost. Halv 11 mötte vi upp Chris och körde till vattenfallet som var vår första stoppunkt på utflykten. På vägen ser vi något som liknade hundar på avstånd, men inser när vi kommer nära att det är en ap familj som sitter vid vägkanten, snacka om en fantastisk upplevelse. På vägen såg vi även en fågel som var klarblå! Trappstegen upp till vattenfallet var som träning för hela den tiden vi varit borta... Väl uppe på toppen av vattenfallet tog vi ett välförtjänt bad. Sen körde vi till ett ställe som hade linbana upp i bergen. Vilken utsikt det var, dock var det lite molnigt så utsikten var inte den perfekta.. Men det gjorde inte så mkt då man såg väldigt långt iallafall. Efter dessa stopp blev det ytterliagre två stopp på olika stränder och även ett stopp i en stad som var väldigt ödslig. Dagen i sig har varit så mysig och spännande. Tänk bara att vi överlevde vänstertrafiken! ;) nu sitter vi på en resturang och har nyss ätit men snart går vi hem och lägger oss och läser och slappar lite ;)

På baren med Chris

Nu ska vi köra

Redo!

bruummm

Klara för att åka moped

utsiktplatsen

Utsiktsplatsen

Uppe på utsiktplatsen vid linbanan

Sarah flyr från kossarna

Planer för utflykt

Imorgon planeras det för en tripp där vi både ska se vattenfall, gå på krokodilfarm, åka linbana och se lite av ön med andra stränder osv. Denna tripp ska göras via en moped och det.. Detta känns en aning läskigt eftersom att det är vänstertrafik här och jag och Sarah enbart har kört tramp moppe tidigare, men eftersom vi planerar köra sakta är det nog ingen större fara! eftersom vi är så smarta och har lämnat våra körkort i Sverige får vår kompis Zack fixa moped till oss eftersom han känner ägare till ett uthyrningsställe, såå snällt :) första destinatinatonen dvs vatttenfallett kommer vi till att se med vår Schweiziska vän Chris. vi uppdaterar igen när vi varit ute på utflykten om vi nu lyckas lura till oss en moped ;) /Jasse

Adrenalinkick på hög nivå!

Dessa två dagar var varit lugna och vi har bara slappat på stranden. Nu börjar färgen som vi miste i Vietnam komma tillbaka ;) när vi satt och tog vars en cider utanför hotellet vid ett bord igårkväll kom där fram en kille som hette Zack som bjöd oss på öl. Riktigt trevlig kille som det visade sig att han hade bott på vårt hotell i 12 år. Vi åt middag och tog en öl på en pub senare på kvällen tillsammans och kryss i taket men vi var uppe till 01?00 på kvällen, vilket inte hör till vanligheten här där vi går upp tidigt och lägger oss i tid. Känner oss som gamlingar emellanåt ;) idag när vi legat på stranden hela dagen och klockan var runt 16 bestämde vi oss för att åka jetsky. Detta är något jag sent kommer till att glömma. Så jäkla kul och gud vilket adrenalinpåslag man fick! Nu har vi nyss ätit vårullar och sitter vid en bar vid stranden och tar oss vars en färskpressad juice, gottigt värre :) Veckan bjuder förhoppningsvis på trevliga utflykter där vi bla vill besöka ett vattenfall och kanske små öar runt denna ön. Glad alla hjärtansdag allesammans där hemma. /Jasse & Sarah

Glad alla hjärtansdag från oss i Langkawi

Alla hjärtansdag. Vi njuter av färskpressad juice på en bar.

Alla hjärtansdag middag ska avnjutas.

Den lilla människan ni ser är Jasse som ska bada

vårt primitiva rum

vårt primitiva badrum där man måste borsta tänderna såhär!

Babylon, en mysig bar

Ett dopp i det ljummiga vattnet

stranden nedanför hotellet

stranden vid vårt hotell

Efter att försovit oss till planet såg vi så här trötta ut!

Langkawi

Vi försov oss!!! Ja, ni läser rätt! Vi vaknade en timme efter att klockan hade ringt imorse, då vi egentligen skulle gå till busstationen. Det tog nog inte många minuter förrän vi satt på bussen efter att vi vaknat. Svettiga men glada. Vi hann!!
På flygplatsen möter vi ett gammalt par från Vellinge som var väldigt trevliga. Dem skulle också till Langkawi så då tyckte vi att det passade bra att sitta vid deras gate. Vi pratade på och hade det trevligt och hade inte den blottaste tanken på klockan just då. En kvart innan vårt plan skulle gå tyckte vi att vi suttit där lite väl länge och slog en blick på klockan. Planet går om en kvart!!! "nej det är ingen fara", sa en av pensionärerna. "Det är en hel timme kvar". Det visade sig att deras plan just skulle gå en timme efter vårt och vi fick lägga benen på ryggen och springa till vår gate. Vi hann med nöd och näppe!
Vi har hittat ett rum som ligger nästan på stranden. Absolut inget luxuröst. Men ett rum!
Nu sitter vi på en bar som ligger på stranden. Dem har satt ut träbord längs stranden med massa tända ljus och man sitter på marken med en trästock som ryggstöd. Väldigt härligt! Här är nästintill bara svenskar och väldigt mycket Thailandstuk.
Hejdå från värmen!

vårt primitiva rum :)

petronas tower

skybar

petronas tower från skybar

Kuala Lumpur

Gårdagens flygning var över förväntan och allt flöt på som det skulle. När vi steg av planet slogs vi av en mycket fuktig värme, typ som i Thailand för er som varit där! Vi tog bussen som släppte av oss på vårt hostel och blev mycket trevligt bemötta! Rummet är väldigt primitivt med en säng, bord och fläkt. Men det duger gott och väl! Vi spenderade eftermiddagen och kvällen på stan. Först besökte vi China Town där det finns mycket shopping och kopier. Middagen tillägnade vi MC donalds och det var så gott!! Vi drog oss senare in mot de finare och dyrare kvarteren där Pedrona Towers ligger och avslutade kvällen på Sky Bar som ligger på 33:e vån av ett lyxhotell. Man har utsikt över skyskraporna och där är väldigt fint med en pool mitt bland borden. Dit tänkte vi gå ikväll igen och lyssna på lite musik!

Imorgon förmiddag går flyget till Langkawi, vad vi har läst ska det gå färjor mellan ön och Koh Lipe i Thailand. Detta ska vi utforska lite närmare!

Kram från oss och denna härliga stad!

matstället

båttur

Sista dagen i Hoi an

Nu börjar denna vistelsen i Vietnam lida mot sitt slut. Tidigt igår kom nattbussen fram och vi var åter igen i Hoi an. Bussresan kändes värre än förra men vi kunde uppmuntra oss med tanken att detta var den sista nattbuss vi ska ta på denna resan. Gårdagen tillängnades i stadens mysiga kvater. Med mysiga lässtunder på café och naturligtvis vår nya favorit dryck, öl! På kvällen åt vi längst flodens kant på ett av de lokala matställena med vår ny funna vän, Warren från Kina. Eftersom att vi var trötta efter resan blev det en rätt tidig kväll för oss. Idag har vi varit ute på en tur med en av båtarna som ligger längst flodkanten. Fantastiskt att se staden, kulturen ur olika perspektiv! Man kommer de vietnamesiska folket så nära inpå livet! Imorgon bitti flyger vi till Kuala Lumpur, där vi längtar efter nya upplevelser! Dock vet vi ännu inte hur tillgängligheten till Internet kommer att vara där men vi hör av oss så fort vi kan! /Jasse

Nah Trang- Hoi An- Malaysia

Hej!
Igår spenderade vi nästintill hela dagen ute till havs. Vi besökte ett akvarium, 4 olika öar och fick underhållning på båten. Vattnet var inte så snorkelvänligt som vi hade hoppats på, men gott om bad blev det ändå! Båten hade ett stort tak som vi kunde ligga på medan den körde, riktigt härligt! Naturen är väldigt vacker ute till havs med mycket berg och tropiska växter. Ikväll stiger vi, förhoppningsvis för sista gången, på nattbussen till Hoi An. Hoppas att denna fasansfulla färd blir lite mer sovvänlig än sist..
Idag har vi mest latat oss på stranden och haft det härligt! Om vi har turen på vår sida finns det fortfarande biljetter kvar till en Vietnamesisk inhemsk dag i Hoi An. Det är en dagsutflykt med massa olika sevärdigheter där man bl.a. får se hur dem tillverkar mattor, hur dem fiskar och man kommer ut till lokalbefolkningen. Tanken är att göra detta på torsdag.
På fredag morgon åker vi vidare till Kuala Lumpur! Vår tanke är att stanna där en natt för att sedan ta oss till en ö som heter Langkawi. Eftersom det inte rekommenderas att ta sig österut denna årstid valde vi en ö längs västkusten och vi har försökt hitta lite kring hur det är där! Hoppas det blir ett bra val!

Sarah

Framme i storstaden

Vi överlevde nattbussens tur... Men allt började med att vi skulle ta bussen från hotellet 17.30. När kl var 19 hämtade två killar oss på mopeder och vi började asgarva när vi insåg att de skulle köra oss till busscentralen. Bbusscentralen låg mitt ute i ingenstans och när vi kom dit där fick vi reda på att bussen varit i en olycka eller iallafall var sönder så det skulle ta en timme till... Men 2 timmar senare gick bussen tillslut. Bussen i sig var väldigt trång och jag har då aldrig varit med om så mycket guppande på vägar som med denna turen. Man somnade väldigt korta stunder. Nu har vi gjort detta iallafall och är glada att vi överlevde ;) när vi kom fram till Na Trang fixade vi fort ett hotell som hade världens underbaraste terrasstak! <3 vi gick och åt frukost och sen hyrde vi cyklar och begav oss till ett ställe som hade varma källor. Här fick vi badat i både lera och i då varmt vatten. Vi tyckte också att vi behövde massage, så återigen blev detta av och shiet vad duktiga dem var! När vi cyklade hem åkte vi in om typ ett tempel som var väldigt gammalt och väldigt väl bevarat. Dessutom hade det utsiksikt mot de två olila sidorna av staden. Vi lade oss sen i vars en hängmatta med vars en kall öl på vår tarass och njöt av livet! Kvällen tillängnades på stan och på backpackers house, som är en bar. Ikväll. Sticker vi också dit, fast lite senare på kvällen.

Nästa stopp: Na Trang

Om någon timme bär det av mot vårt nästa stopp på denna resan, Na Trang. Här hoppas vi på många barer och bättre väder. Nattbusen kommer i sig vara en stor upplevelse och vi hoppas att vi får några timmars sömn inatt trots guppiga vägar och en ev kall buss. Nu har vi bunkrat upp med chocklad, bananer, vatten och kakor så vi hoppas på att kunna underhålla oss under kvällen/natten. Bussen ska ta 12 timmar och om bussen kommer i tid vara framme runt 6 imorgon bitti, men i dessa länder har de sina egna tider. vi får se när vi uppdaterar nästa gång, då vi inte vet hur vi kommer till att bo eller vilken tillgång till Internet som vi kommer till att ha :) ha det så bra, för det ska vi ha! /Jasse

Hoi an, när det är som bäst.

Så trött man kan bli av att inte göra så mycket. Igår sprang vi på marknader, på stan och satt på en massa härliga caféer och inhemska resturanger (läs det som gatukök). Blev mycket prutande på saker och ting men vi fick vad vi ville ha tillslut! På kvällen åt vi på ett mysigt ställe som låg ut med floden. Resturagen hade små plastbord med små pallar (tänk er barn möblers storlekar). Vi beställde in vårrullar och ris, riktigt gott! Idag började vi med att leta. Upp ett massage ställe. Sarah var duktig och fick priset nerprutat till hälften så mkt som kvinnan sa innan, så för 40 kr fick vi helkropps massage i vars en timme! Det är livet! Efter denna timmen cyklade vi in till stan och satte oss på ett ställe och åt typ vietnamesiska pannkakor... Eller ska man säga vårrullar? Vi fick iallafall fylla de själv sen rulla ihopa dem och tillsist doppa dem i en sås. Tipset på denna resturang hade vi fått av två andra svenskor, Julia och Elin som vi satt på café och pratade med igår. Solen tittade även fram under eftermiddagen så vid 16 lade vi oss vid hotellets pool i ca 1 timme=skönt! Ikväll planeras det att återigen gå ner till floden för att äta god mat. /Jasse