Vilken stad!

Igår när vi steg upp var det väldigt molnigt och vi läste på väderrapporten att det skulle regna här hela veckan, trist. Men när det var uppehåll på morgonen, tog vi och hyrde cyklar. Tanken var att vi skulle cykla och kolla på den berömda stranden, men vi hamnade inte där utan vid något helt annat ställe. På turen såg vi hur de lever här, risodlingar och gravar sen en massa andra fina platser. Så skönt det var att kunna ta sig vart man än ville. Väldigt vackert är här! Efter cykelturen var vi helt våta och var tvugna att byta kläder (då de var genomsura) innan vi begav oss till staden på våra cyklar. Staden här har så mycket vackert att titta på och här är jätte många mysiga kvarter med resturanger,barer o caféer. Vi är i paradiet när det gäller fina saker att shoppa, synd bara att vi inte har en större väska ;) Vårt hotell har en gudomlig frukostbuffé med allt man kan tänka sig. Annars är dem lite skumma här! Försöker lura oss på pengar gör dem. Igår på frukosten ville en anställd ha våra nyklar till rummet medan vi satt och åt, hon sa att dem skulle "reparera" något. Men dem har ju en extra nyckel i receptionen!!! Vi ville även ta ett dopp i poolen, men när vi komer ut ser vi något som flyter i poolen. Det var lampan som sitter fast inne i poolens kant, under vattnet, och hela sladden låg i vattnet. Så farligt! Så det blev inget dopp för oss. Nu har vi bokat nattbussen till Nha Trang på torsdag kväll. Fram till dess stannar vi här och fortsätter ta del av denna vackra stad och njuter på:) Jasse & Sarah

Otur med allt på resan till Vietnam... nu kan bara allt gå så mycket bättre!

Det har varit en lång dag för oss idag. Det började med att vi steg upp kl 4.00 imorse för att ta oss till tagbilarans flygplats. Vi tog en tricykle dit, men väl där i ett öde område ser vi att portarna är stängda! Även om vi tänkte att vi skulle vara där 2 timmar innan så tänkte verkligen inte fillippinerna som oss. Vi fick snällt sitta och vänta utanför där det fanns en massa skummisar. Tillsist släpte vakten in oss när han inte lägre skulle sitta vid grinden (och då inte kunde ha oss under uppsyn). Vi fick då sitta på vars en pall och vänta till 45 min innan planet skulle avgå. Väl inne tänkte vi att handla frukost med visa kortet eller så men nej då... Det var bara två vagnar som de hade försäljning från och våra pengar räckte inte till det. När vi kom fram i Manila började fillippinerna klydda som vanligt och visste inte vilken terminal vi skulle till. När vi tillsist hittade rätt insåg vi att man var tvungen att betala för att komma in på flygplatsen. Som jag skrev innan hade vi inga pengar, så Sarah fick snällt ta fram sina dollar som växlat till Vietnam och betala för oss. Tur att hon hade dollar med sig liksom! När vi väl stigit på planet som skulle ta oss till vietnamn visar det sig att vårt plan var i sönder och sammanlagt blev vi fast där i 3 timmar! Detta i sin tur ledde till att vi insåg att nästa plan skulle missas så vi var tvugna att boka om detta. Men den tanken slog många fler... Och med fillippinernas takt att jobba i så blev inget gjort. Att ha en expedit till 20 Pers som alla ska med samma plan blir väääldigt lång väntetid! Tillsist fick vi det iallafall fixat och när vi landade i Vietnam kände vi direkt att detta var ett hjärtligt land...ni vet så som man bara får som en magkänsla ibland kring något? De bokade iallafall om oss till ett plan som gick 20.00 på kvällen, men tror ni inte vi hade otur med detta också? Det blev också försenat i ca 1 timme pga tekniska fel. Väl landat i Da Nang tog vi snabbt en taxi till en stad som heter hoi an. Nu sitter vi här på vårt hotellrum, som för övrigt har underbara sängar och bara njuter av lugnet. Vi längtar till frukost buffén på hotellet imorgon, som många recenserar om att den ska vara jätte bra! Imorgon ska vi testa en ny strand och vi tror vi åker ut på utflykt till en liten ö på tisdag morgon och sen stannar över dagen. Hoppas allt är bra där hemma och att ni inte fryser allt för mycket. Vi ska försöka ta med värme hem sen! Ps. Nu är vi bara 6 timmar före er i tiden!

Mot nya breddgrader!

Hej!
De senaste dagarna har spenderats på Alona Beach, sol och moln har växlats om vartannat. Skönt! Igår när vi kom tillbaka till stan såg vi en stor folksamling utanför banken. Det visade sig att poliserna spärrat av vägen då pengar skulle lämnas in från en kassabil. Poliserna stod högt beväpnade med vapnen som förmodligen var laddade. Så obehagligt!
Igår kväll åt vi middag vid en köksvagn som sitter fast på en moped. Mer inhemskt kan det nog inte bli och vi kände oss nästan som inkräktare på annans mark. Filippinarna verkade glada över att få bjuda sina nya gäster på sin mat. Dem var väldigt gästvänliga och snälla mot oss, gjorde plats och såg till att vi hade det bra. Gatubarn fnittrade, även de små gangsterna drog lite på smilebanden!
Ikväll packar vi ihop våra förnödenheter och imorgon bitti kl 7.20 går flyget till Manila. Sedan bär det direkt iväg till Vietnam! Vi ser verkligen framemot ett nytt land, en ny stad och nya vackra platser. Eftersom vi mellanlandar är vi inte i Danang förrän 20. Vi har bestämt oss för att ta oss direkt till Hoi An där vi bokat hotell för 2 nätter. Denna stad är en av Vietnams äldsta och ska ha en fin gammal stad. Där är mycket shopping, härliga stränder som vi för övrigt läst om att man från vårt hotell kommer till genom att cykla genom risfält! Tanken är att ta nattbussen från Hoi An ner till Nha Trang.

Med andra ord en tidig lördagkväll för vår del.

Mot nya äventyr och på återseende!
Sarah

En inre frid!

Nu har vi lite kommit till ro på det nya hotellet som har fått att leva på ett väldigt primitivt sätt. Dessa två dagarna har vi bara legat på stranden, men eftersom att det är mycket moln och regnskurar känns det lite segt att vi kommer dit så sent och åker hem efter någon timme pga att bussen slutar gå, så imorgon ska vi ställa klockan för första gången på 2 dagar för att komma till stranden i tid :) tänk vad mycket krafter man kan samla under en resa. Dels för att inga krav finns på oss och dels för att man verkligen ser hur mycket bättre ställt vi har det hemma! Man börjar uppskatta ens vardag där hemma när en sådan här resa görs. Först trodde vi att filippinarna skulle ha det rätt bra ställt, men så är inte fallet. Vi har bara denna korta tid sett allt det som man kanske inte ser typ i Thailand osv för att allt är så organiserat med resan från resebolagen... Tillexempel ligger där påkärkörda djur längs vägen som ingen tar bort(katter,hundar), familjer sover på gatan, små skjul som familjer lever i osv. /Jasse. ps. Ni är väldigt dåliga på att kommentera våra inlägg! ;)

Tarsiers

Hej!
Igår hade vi en väldigt trevlig kväll tillsammans med engelsmännen!
Efter frukosten imorse packade vi ihop våra väskor och begav oss till vårt nya hotell. Vi har bestämt oss för att stanna här till söndag och kan åka direkt härifrån till Manila för att sedan ta flyget direkt till Danang i Vietnam.
Idag har annars varit en avkopplande dag med besök på lite olika platser med lokaltrafiken till hjälp. Det är väldigt roligt att se andra turister hoppa ur sina flotta bussar med mjuka säte och ac, inte minst när våra rumpor bara möts av träplankor i en plåtburk.. Träsmak har vi gott om! Och vi gillar det. Vi får se betydligt mycket mer än vad vi annars skulle ha gjort. Här är mycket fattigt och varje upp är en kamp för många människor.
Under förmiddagen besökte vi ett litet reservat för Tarsiers som är en av världens minsta däggdjur. Detta djur tillhör apsläktet ser ut som en blandning mellan en fladdermus och en groda. Den livnär sig på insekter och dem har ingen syn i dagsljus. Dessa små krabater blir inte större än drygt en handflata. På morgonen gå guiden runt och letar reda på var de små liven gömt sig i träden för att sedan visa turisterna rätt. Genom att föda upp tarsierna skyddas de från människor som vill ha dem som utställningsprojekt. Dem är väldigt sköra och dör vid för mycket beröring och stress.
Halva upplevelsen var dock färden dit. Efter bussfärden blev vi körda av en kille på skoter upp till den lilla skogen. Vi fick ingen hjälm och fort gick det! Lite läskigt faktiskt..
När vi satt och åt lunch började en filippinsk kvinna prata med oss. En mycket trevlig och hjälpsam lärarinna! Hon undrade vilken religion vi tillhörde och rekommenderade oss att börja be och läsa Bibeln. Hon hade aldrig varit utanför landet någonsin, tänk vilken annorlunda världsbild dessa människor måste ha!
Efter lunch tog vi bussen till en kyrka. Den var stor och gammal men mer var det inte..

Nu ska vi bo in oss lite. Sängarna blir hårdare och hårdare.. Träsmak var det!

Hörde att vintern kommit hemma. Usch!!

Sarah

sol och bad!

Gårdagen avslutades som vi skrev med manikyr och pedikyr som var väldigt avslappnande! ;) Sen gick vi till hotellet och tog oss en snabb dusch och stack ut på stan. När vi kom in på en innergård med resturang slog vi oss ner med härlig musik därtill. Brevid vårt bord ser vi några som också är vita. Länge tvekade jag(jasse) inför att prata med dem men förrigår skakade jag och Sarah hand på att vi skulle prata med andra backpackers så sagt och gjort gjorde jag detta. Det visade sig vara ett par från England som var jätte trevliga, Lottie och Greg. De gav oss en massa tips både om denna ön och även kring vietnamn då de varit på resande fot själva i 2 år! Vi bestämde även så att vi som idag skulle ses och ta bussen till Alona Beach tillsammans. Så trevligt att prata med andra. Idag gick vi alltså upp tidigare än vi bruka r och tog oss till ett busstorg där vi träffade detta paret och tog en mini buss, där lokalbefolkningen trängdes på ca 1 timmes åkfärd. Detta kostade oss 50 pesos för båda två, vilket motsvarar 10 kr, när vi för några dagar sen tog en taxi med en mindre lurade de oss och vi fick betala 500 pesos (100kr!!!) verkligen en upplevelse. Väl där solade vi och badade hela dagen lång... Och vi lär oss aldrig med att smörja in oss tillräckligt för vi är röda efter dagens sol också.. Stranden vi kom till var väldigt trevlig och hade det som vi saknat med resturanger, affärer. Livet är underbart! Vi har nu även fått en massa bra tips från våra engelska vänner, de vet verkligen hur man tar sig fram för en billig peng! :) Imorgon planeras det för att åka på en tur för att se på apor som bara finns på denna ön, spännande! Kvällen spenderades tillsammans med våra nya vänner. Dem har fått oss till att dricka öl. Imorgon reser dem vidare och då tar vi över deras hotellrum för 50 kr natten inkl frukost. Nu är vi backpackers på riktigt! Ingen ac ( fläkt går precis lika bra)! Toalett och dusch i korridoren. Vi tär på det sakta men säkert.. Nu säger vi snart godnatt efter en underbar och lång dag! Sarah & Jasse

Massage och lite poolhäng

Gårdagens kväll var rätt så lugn och väldigt inhemskt. Vi har kommit fram till att detta nog är en ö som inte är så vana vid turister, men det är väl det som är charmen med att se olika länder vid backpacking? :) Detta märks genom att alla kollar åt vårt håll när vi kommer och ibland vill ta foton ;) kvällen slutade med att vi hamnade på en liten bakgata, där en familj hade en liten resturang i st hem.Där åt vi grillspett som man själv fick välja ut med lite ris. En kvinna som jobbade där kom fram och sa att vi var tvugna att tvätta händerna och vi förstod inte varför detta var tvunget. Vi insåg dock att vi vi skulle senare få äta med händerna då de inte hade några bestick. Middagen tillbringades med familjens barn i tv rummet och lite andra gäster. Charmigt ställe! Middagen kostade vars 50 pesos (10kr). Utanför resturangen handlade vi sedan annanas som var uppskivad för också en billig peng. När vi gick hem kände vi oss sugna på massage och det slutade med attvi tog en timmes helkroppsmassage innan läggdags. Det var så skönt må ni tro! Imorse hade vi köpt med oss egen frukost till hotellet som smakade väldigt gått tillsammans med den färska frukten. Vädert såg då bra ut och viåkte till en pool som tillhör en resturang. Här ligger vi nu och solar mellan uppehållen av molnen. Det är fascinerande hur arbets förhållande ser ut här jämfört med Sverige. Här på denna resturagen jobbar 10 servitriser på max 10 gäster och det är inte mycket till arbetsuppgifter här inte, manjanna, manjanna! Ikväll unnar vi oss nog mankyr och pediikyr för ca 40 kr ;) /Jasse & Sarah

I Taglibaran

Hej. Idag lämnade vi Panglao (ön) för att bege oss in till Tagbilaran. Vi ställde klockan på 7.30 för att komma upp i tid men efter gårdagens soldag var vi helt slut och råkade somna om. Jag vaknade med ett ryck occh väckte Sarah snabbt, som inte ens kom ihåg att klockan ringt ;) När vi ätit frukost begav vi oss till rummet och packade det sista. När vi kom till receptionen och skulle ha taxi var detta skit dyrt (500 pesos, ca 100 kr)... Men det fanns inget att göra åt saken då vi var mitt ute i ingenstans. Väl i Tagbilaran åkte vi ner till båt terminalen för att få karta osv, fixade även ett hotell här som ligger mitt inne i smeten för en billig peng (1000pesos natten, ca 100 kr). Planen med denna förflyttning var att vi ska stanna här tills vi måste åka till manilla och ta flyget vidare emot vietnamn. Här i staden ska vi sen vissa dagar kunna göra utflykter och andra dagar "hyra in oss på ett hotell's pool för dagen". När vi anlände till hotellet tog snabbt på oss bekini och gick till ett stort köpcenter, malls och handlade lite vatten, bananer, och godis (Som vi för övrigt har blivit beroende av...). När vi sen skulle fråga runt om hotell med pool och så var detta inte så lätt som vi trodde utan på ett tredje hotell som vi frågade på fick vi ett ja! På bakgården låg en liten pool, inga solstolar och två tonåringar i poolen som för övrigt inte visade respekt alls :( Ikväll ska vi ut och strosa runder på gatorna som är fyllda med folk.... Konstig känsla när man bara sett hotellets personer i två dagar, men samtidigt kul att se något nytt ;) /Jasse

Jordbävning?

Inatt vaknade jag av att hela sängen skakade. Först tänkte jag att det måste vara Jasse som rör sig i sömnen. Efter ett tag sa förnuftet till mig jordbävning! Jordbävning! Jag tror faktiskt att det var det.. Lite läskigt!! Idag gick vi en lång promenad längs stranden. Detta måste vara en lyxö för gud vilka fina hotell här ligger! Vi hoppades på att hitta ett nytt rum här i krokarna men plånboken sade nej nej nej.. Med tanke på att det heller inte finns något utbud av matbutiker i närheten utan mer av en "all inklusive" stil drar vi oss in till Bohol (huvudön) imorgon. Förhoppningen är att hitta något rum där man enkelt både kan ta sig till matshopping och strand!

Idag har det annars varit växlande väder. Solen har tittat fram mycket mellan moln och skurar. Vi har även snorklat en bit ut här. Fina bilder blev det! Där fanns till och med en trevlig flotte som vi kunde kliva upp på! Trevligt trevligt! Ikväll blir det restaurangen här nere på stranden med lite musik.

Kram!

Äntligen!

Äntligen har vi landat. Jo vi vet, vi landade egentligen igår eftermiddag philipinsk tid. Men det är inte förrän ikväll som vi faktiskt landat på riktigt!
Vårt scenarie var faktiskt redan på planet då vi hamnade framför två sura gubbar som inte alls gillade att vi böjde våra säten bakåt.. Vi gjorde så att den ena gubben fick kaffe över sig och så råkade Sarah ta deras kudde! Vi var inte populära hos dem inte..
Väl på planet inser vi att det inte alls är Continental som vi hela tiden trott. Det var Qatar som mycket väl skulle till Qatar(Doah). Där spenderade vi nästan 8 timmar i ett skönt vilorum o spanade in män med klänningar.

Igår landade i i Manila och insåg ganska snabbt att det inte var storstad vi var intresserade av. Vi bestämde oss att hoppa på ett plan till Cebu öarna. Väl där fick vi tag på en taxi chafför som körde runt oss till massa olika, DYRA, hotell. Tillslut hittade vi ett för 200 kr/ rum. Inga riktiga fönster, massa knepiga djur men ack så skönt med en säng!! Tydligen är det väldigt kriminellt på Cebu och vi fick inte gå ut själva. Vi kände ganska snabbt att vi inte trivdes så vi tog båten imorse ut till en ö som heter Bohol. Nu har vi äntligen landat! Och invigt havet har vi också gjort. Ett eftermiddags dopp satt fint:) Nu bor vi på stranden i en bambo bungalow och här är lite resturanger runt om längs stranden. Imorgon är vår första soldag och det ska bli såå härligt!! Vi stannar här i 2 nätter sen får vi se var det bär hen!

Kramar
Sarah o Jasse

https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-1/2173693/images/2012/pic_185156490.jpg">https://cdn2.cdnme.se/cdn/8-1/2173693/images/2012/pic_185156490.jpg" class="image">

Snart åker vi!

Hej vänner & släkt!
Tänkte bara lägga upp en bild på min packning inför vår stora resa som verkligen närmar sig nu. Imorgon kl 11.00 lyfter vårt plan som ska ta oss till Manila i Filippinerna. Dock blir det en lång resa då vi landar 8.30 i svensk tid den 18/1. Ser verkligen fram emot denna resan och jag hoppas ni följer oss här på vår blogg som vi även använde när vi var i Norge.
Ha det bra i kalla Sverige så ska vi ha det skönt i värmen!